Je kent vast al in grote lijnen het verloop van de Tweede Wereldoorlog. In deze les gaan we in op de vraag: wat hebben kinderen meegemaakt? Wat betekende het als je ouders kozen voor het verzet of juist voor de NSB, of als je Joods, Roma of Sinti was?
Na een inleiding verdiep je je individueel in het oorlogsverhaal van één van de kinderen. Zo kom je van alles te weten over thema’s zoals verdriet, gevaar, geheim, geloof, school en bevrijding.
Als afsluiting kijken we naar het heden. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen de ervaringen van kinderen in de Tweede Wereldoorlog en kinderen in oorlogen nu?
Deze les is ook aan te vragen via Cultuurschakel.
Lesdoel
Je laten nadenken over de invloed die oorlog waar ook ter wereld heeft op het dagelijks leven van kinderen.
Kerndoelen
Kerndoel 37
Oriëntatie op jezelf en de wereld > mens en samenleving.
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
Kerndoel 38
Oriëntatie op jezelf en de wereld: mens en samenleving
De leerlingen leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen.
Kerndoel 52
Oriëntatie op jezelf en de wereld: tijd
De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdsvakken: jagers en boeren, Romeinen en wereldoorlogen.