In deze lesmodule duiken we in de wereld van chocolade. We ontdekken hoe verschillende groepen, zoals cacaoboeren, natuuractivisten en consumenten, betrokken zijn bij de productie ervan. Iedereen heeft zijn eigen belangen en doelen, maar hoe kunnen we een oplossing vinden die voor iedereen werkt? Zo leer je over de verschillende belangen en problemen rondom duurzame chocolade.
Wat ga je doen?
Tijdens deze les kruip je in de huid van één van de betrokken partijen. Je gaat in gesprek met je klasgenoten die andere rollen vertegenwoordigen. Voor elk gesprek krijgen jullie 15 minuten de tijd om het gesprek met je groepje voor te bereiden. Samen zoeken jullie naar argumenten voor en tegen jullie standpunten en proberen jullie tot een oplossing te komen. Door dit rollenspel leer je hoe de verschillende uitdagingen in de chocoladeproductie met elkaar verbonden zijn.
Als je klaar bent kun je…
- beter in gesprek gaan met anderen en jouw standpunt verdedigen.
- begrijpen dat problemen die heel verschillend lijken, toch met elkaar te maken kunnen hebben.
- in een groepje overleggen en samenwerken om een doel te bereiken.
Situatie 1: meer cacaobomen en oliepalmen?
Chocolade is erg populair, vooral tijdens feestdagen. Daarom moeten fabrieken meer chocolade maken. Om dat te doen, hebben ze meer cacaobonen nodig van de boeren. Boeren in Indonesië willen alleen meer cacaobonen verbouwen als ze meer geld en betere rechten krijgen. Ze werken nu lange dagen en verdienen maar 1 euro per dag, wat te weinig is om hun familie te onderhouden.
Helaas zorgt het planten van meer bomen ervoor dat de orang-oetans minder plek hebben om te leven dreigen uit te sterven. Gelukkig zijn er activisten die de orang-oetans willen beschermen. Zij zijn tegen het planten van meer cacaobomen en oliepalmen.
Wat vinden jullie? Moeten er meer cacaobomen en oliepalmen in Indonesië komen?
Gesprek 1: meer cacaobomen en oliepalmen?
De docent deelt jullie op in groepjes en geeft ieder groepje een rol. Jullie vertegenwoordigen die rol in een debat over de vraag of er meer cacaobomen en oliepalmen in Indonesië moeten komen. De docent legt uit hoe het gesprek gaat verlopen.
Voorbereiding van het gesprek
Beantwoord in je groepje de volgende vragen:
- Wat zijn de belangen van mijn groep? (Wat wil mijn groep bereiken?)
- Wat zouden de belangen van de andere groepen kunnen zijn? (Wat willen de andere groepen misschien bereiken?)
- Welke argumenten kan mijn groep gebruiken om anderen te overtuigen?
- Verzin een slogan die het standpunt van de groep uitdrukt.
Situatie 2: duurzame chocola
Er komt nu een verandering in het spel. De bedrijven moeten zich meer gaan houden aan de SDG's, de duurzame ontwikkelingsdoelen. Dat betekent dat ze moeten helpen om armoede te verminderen en rekening moeten houden met het leefgebied van de orang-oetans. In deze nieuwe situatie moeten de bedrijven dus beter zorgen voor de boeren en de natuur. Samenwerken is belangrijk om een eerlijkere en duurzamere chocoladeproductie te bereiken. Dit zorgt voor nieuwe uitdagingen en kansen in het gesprek tussen de groepen.
Gesprek 2: duurzame chocola
Voorbereiding gesprek 2
Ga opnieuw bij elkaar zitten met je groepje en geef antwoord op de volgende vragen:
- Wat verandert de nieuwe situatie voor mijn groep? Zijn we nu rijker of armer?
- Wat verandert de nieuwe situatie (SDG's) voor andere groepen?
Tijdens gesprek 2
Ga in een kring zitten met je klas en beantwoord de volgende vragen met elkaar:
- Wie van jullie is er slechter af na de verandering?
- Wie van jullie is er beter af na de verandering?
- Zijn er meer groepen beter of slechter af nu?
Conclusie
Bespreek met de klas wat jullie van de gesprekken vonden.
Deze opdracht laat zien dat we alleen door samen te werken en begrip voor elkaar te hebben, een betere toekomst kunnen creëren. Er zijn veel verschillende groepen die allemaal iets anders willen en dat maakt het lastig om een oplossing te vinden. Zeker omdat bedrijven veel macht hebben in de wereld. Gelukkig zetten steeds meer bedrijven zich in voor het bestrijden van armoede en het beschermen van de natuur.
Tips
- Schrijf in de laatste 5 minuten van de voorbereiding jullie argumenten op een groot papier. Zo hebben jullie tijdens het debat een handig overzicht van jullie belangrijkste punten. Dit kan jullie helpen als geheugensteun tijdens het debat.
- Maak voor het debat duidelijke afspraken wie wanneer het woord zal nemen. Zo voorkomen jullie dat meerdere mensen tegelijkertijd praten en zorg je ervoor dat iedereen aan bod komt.