Veel apparaten om je heen werken op stroom. Het hele huis zit vol met stopcontacten. Elektriciteit kan natuurlijk gevaarlijk zijn, maar is ook hartstikke handig!
Je gaat in de kring zelf aan de slag met stroom van batterijen, waarbij uitleg en zelf proberen worden afgewisseld. Je krijgt een lampje werkend en je komt erachter wat al die stroomdraadjes nou eigenlijk doen. Na het centrale deel ga je in tweetallen aan de slag met het ontwerpen en maken van je eigen werkblad voor het elektrospel, dat je uiteindelijk meeneemt naar school. Je maakt je zo het concept ‘stroomkring’ eigen en krijgt een beeld van de toepassingen van zo’n kring.
Lesdoel
Je ontdekt zelf hoe een stroomkring werkt en experimenteert met een zelfgebouwde stroomkring.
Kerndoelen
Kerndoel 42
Oriëntatie op jezelf en de wereld: natuur en techniek
De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen.
Kerndoel 44
Oriëntatie op jezelf en de wereld: natuur en techniek
De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.
Kerndoel 45
Oriëntatie op jezelf en de wereld: natuur en techniek
De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.